Pysig kille….

Igår när jag kom hem från jobbet berättade sambon att V hade varit okontaktbar från kl 18 – tills det att jag kom hem en halvtimma senare. Han hade troget suttit och väntat vid dörren – SÖT!

Han var ganska pigg och alert så vi pysslade lite, han ville vara nära så vi lekte lite dragkamp och busade med de stora pip och ljudmjukisarna.

När vi varit ute på  kvällspromenaden så satte jag mig på golvet. Jag gillar av någon underlig anledning att sitta på golvet – V har nog shejpat mig till det från att han var valp.  Även om han inte alltid sitter eller ligger bredvid så kopplar han av på ett annat sätt. Om jag går direkt in och sätter mig i soffan så sitter han ofta och glor/krattar med framtassarna eller boffar sådär jobbigt…

Jag tittar på TV och V placerar sig rakt framför mig, jag blir full i skratt men försöker ignorera så gott det går. I ögonvrån ser jag V sitta och lyfta sina TASSAR! Jag blir så full i skratt så jag faller ihop fullständigt. V stirrar på mig med stora ögon och vinklar huvudet fram och tillbaka, han är bara för söt ibland! Jag kallar honom till mig och sedan myser vi lite innan han kommer till ro och lägger sig i sin ”raggarbädd”.

Tisdag 27 jan

Morgonpromenad 7.05-8.10
Runda: Boulognerskogen
Väder: +/- 0 grader, grått
Koppel: Sele + lätt fleecetäcke
Lös: Lilla parken, satte mig på parkbänkar o dyl. V kom fram men tog inte godis. Oengagerad och seg.
Hundar: Passerade en ds i boulognerskogen, gjorde en u-sväng och matade tonfiskt, V spottade ut.
Fick ett möte i viadukten på hemvägen, jag matade men V gjorde ett rejält utfall när det visade sig vara två hundar (jag missade totalt att det kom ytterligare en liten hund) Fortsatte mata med tonfisksgodis, dämpade sig omgående.

Övrigt: Inne äter han sin frukost under tiden som jag fönar honom torr. Testar att shejpa  ”sitt vackert”, trött och oengagerad, lyfter lite på tassarna. Jag bryter och sätter mig med honom en stund istället. V är helt bra i magen igen och idag är det tonfisksgodis som träningsgodis.

Jag testar lite stegförflyttningar med bibehållet fokus. Vi behöver jobba upp fokus och kontakt i fotpos, framförallt så tappar han fokus i halter och i starterna. Under stegförflyttningar åt hö, vä och när vi backar så håller han däremot kontakt. Jag startade med att belöna kontakt i halter, backade med kontakt och belönade sedan uppåt framåt när vi tog ett steg framåt, det fungerade helt ok. Vi har lite att fila på…